Chorzów Batory zyska nowe połączenie kolejowe? Trwają konsultacje społeczne w programie Kolej+

Górnośląsko-Zagłebiowska Metropolia zgłosiła kilkanaście projektów do rządowego programu „Kolej+”. Jeden z nich zakłada alternatywne połączenie kolejowe między Gliwicami i Katowicami, które przebiegać ma przez Chorzów Batory. Trwają konsultacje społecznej w tej sprawie, które są wymagane w dokumentacji do II etapu programu.

O pomyśle alternatywnego połączenia kolejowego Gliwic z Katowicami, przez Chorzów Batory, po raz pierwszy pisaliśmy w sierpniu 2020 r. Wtedy Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podała, że to jeden z 15 projektów zgłoszonych do rządowego programu „Kolej+”.

Czytaj także:

Będzie nowa linia kolejowa przez Chorzów Batory?

Chorzów Hajduki. Nowy przystanek kolejowy na Niedźwiedzińcu?

Jest to jeden z projektów linowych, które mają usprawnić kolejowe połączenie na trasie kilku miast ze stolicą województwa śląskiego. Jego pełna nazwa to: Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice liniami kolejowymi nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 165 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald.

Nowy przystanek kolejowy Chorzów Hajduki?

Realizacja tego projektu – jak podkreślają jego pomysłodawcy - oznacza m.in. poprawę dostępności kolei na obszarze Rudy Śląskiej i Chorzowa, co przyczyni się do rozwoju południowych dzielnic tych miast i umożliwi im bezpośrednie połączenie kolejowe z Katowicami.

- W transporcie metropolitalnym otwierają się nowe obszary integracji w tej części regionu. Pojawi się sposobność poszerzenia kolejowej oferty przewozowej i uruchomienia pociągów metropolitalnych w relacjach obejmujących Gliwice - Ruda Bielszowice – Katowice, jako uzupełnienie oferty realizowanej obecnie tylko na linii średnicowej – czytamy w prezentacji projektu.

Projekt zakłada odbudowę przystanków osobowych na terenie Rudy Śląskiej oraz budowę nowego przystanku osobowego o roboczej nazwie Chorzów Hajduki (lub Niedźwiedziniec), który ma się mieścić w Chorzowie Batorym w pobliżu Starego Osiedla i Prologis Park Chorzów.

Alternatywne połączenie Gliwice - Katowice, przez Chorzów Batory
Alternatywne połączenie Gliwice - Katowice, przez Chorzów Batory

Zakres projektu obejmuje modernizację istniejących odcinków linii kolejowych:

  • nr 141 na odc. Ruda Bielszowice – Ruda Kochłowice, w tym modernizacja istniejących lub budowa nowych peronów jednokrawędziowych lub wyspowych, z drogami dojścia spełniającymi wymogi TSI PRM (tj. dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się), na stacjach/przystankach: Ruda Halemba (przy ul. Halembskiej), Ruda Wirek (przy ul. 1 Maja/Wyzwolenia), Ruda Kochłowice (we wschodniej głowicy rozjazdowej stacji)
  • odcinek od km 15,060 linii kolejowej nr 141 do stacji Gliwice (około 10,6 km)
  • odcinek linii kolejowej nr 713 odcinek Katowice Towarowa – Gottwald podg (około 2,3 km)
  • nr 164 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki (p.odg.)
  • nr 651 Hajduki (p.odg.) – Gottwald (p.odg.) wraz z budową nowego przystanku osobowego Chorzów Hajduki z peronem jednokrawędziowym na wysokości ul. Skrajnej (dojście od przystanków autobusowych Chorzów Batory Pętla)

Pełną prezentację projektu dostępna jest TUTAJ. Wszyscy zainteresowani mogą zgłosić swoje uwagi lub przekazać opinię do 26 września 2021 r. za pośrednictwem ankiety internetowej (dostępnej TUTAJ).

Drugi etap programu „Kolej+” zakończy się 25 listopada 2021 r. Do tego czasu komplet wymaganej dokumentacji Wstępnych Studiów Planistyczno-Prognostycznych musi zostać złożony w PKP PLK. Projekty, które zostaną zakwalifikowane do realizacji poznamy w pierwszym kwartale 2022 roku.

Projekty zgłoszone do programu Kolej+
Projekty zgłoszone do programu Kolej+

Subskrybuj chorzowski.pl

google news icon