Centrum Obsługi Pasażera Kolei Śląskich – co warto wiedzieć?

Koleje Śląskie nieustannie się rozwijają i bardzo dobrze. Co zarówno widać po nowych połączeniach, a także licznych ułatwieniach dla podróżujących. Mimo, że kolejowy świat się zmienia, to pasażerowie mogą wciąż zakupić bilety na pociągi KŚ w Centrum Obsługi Pasażera w Katowicach. W tym miejscu, dopełnią również szereg różnych formalności. Jakich? Szczegóły poniżej.

Centrum Obsługi Pasażera Kolei Śląskich – co warto wiedzieć?

Dogodna lokalizacja

Centrum Obsługi Pasażera znajduje się w hali głównej dworca w Katowicach. Dworzec zlokalizowany jest w ścisłym centrum miasta, przy Galerii Katowickiej. W jego sąsiedztwie znajduje się Urzęd Miejski oraz Poczta Główna. Pasażerowie trafią do katowickiego Dworca bez większego problemu. Bezpośrednio do budynku prowadzi 6 wejść od:

  • ul. Młyńskiej,
  • ul. Słowackiego,
  • Pl. Szewczyka,
  • Galerii Katowickiej,
  • Pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej,
  • ul. Kordeckiego.

Wejście nie jest zabezpieczone bramkami.

Ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami

Budynek dworca został przystosowany do potrzeb podróżujących, o ograniczonych możliwościach poruszania się. Do budynku dworca prowadzi ciąg pieszy, o zgodnej z przepisami szerokości, wykonany z kostki brukowej, betonowej. Budynek oznaczony jest w widoczny i czytelny sposób. W odległości ok. 50 m od wejścia do budynku dworca wyznaczono przejście dla pieszych. Nie zastosowano na nim sygnalizacji świetlnej. Niemniej, pojawiają się na nim pola ostrzegawcze dla osób z niepełnosprawnością wzroku oraz obniżenia krawężników do 2 cm. Droga dojścia do budynku jest odpowiedniej szerokości. Tym samym, pozwala ona na swobodne poruszanie się np. osobom na wózkach.

W budynku znajduje się winda, a do niego, jak i jego wszystkich pomieszczeń, można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. To nie koniec! Na podróżujących ze specjalnymi potrzebami czekają oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz oznaczenia kontrastowe lub w druku powiększonym - dla osób niewidomych i słabowidzących. Dodatkowo, mogą oni skorzystać z pomocy dla osób z niepełnosprawnościami (w tym usługi tłumacza języka migowego). W budynku dworca znajdują się toalety dla osób z niepełnosprawnościami oraz toaleta z przewijakiem - są one czynne całodobowo.

COP – co można w nim załatwić?

Dobre pytanie. Centrum Obsługi Pasażera Kolei Śląskich to miejsce, w którym podróżujący mogą:

  • nabyć bilety na pociągi Kolei Śląskich,
  • uzyskać informacje o aktualnym rozkładzie jazdy i cenach biletów na pociągi KŚ,
  • zgłosić przejazd osoby ze szczególnymi potrzebami,
  • złożyć wniosek na przejazd grupy,
  • złożyć skargę i reklamację,
  • otrzymać do wglądu aktualne przepisy przewozowe i taryfowe, obowiązujące w KŚ,

a także zakupić gadżety, czy najzwyczajniej w świecie odpocząć.

Bezpieczna infrastruktura

Od strefy wejścia, do Centrum Obsługi Pasażera prowadzą oznaczenia fakturowe oraz ścieżki naprowadzające dla osób niepełnosprawnością wzroku, z polami uwagi. Nie da się ukryć, że taka infrastruktura wykorzystana w budynku, zapewnia bezpieczeństwo ruchu niewidomych i niedowidzących. Wypukłe linie wzdłużne są wyraźnie wyczuwalne pod stopami i czytelne dla dotknięć białą laską. Ponadto są dobrze widoczne dla osób niedowidzących. Linie naprowadzające są zastosowane w newralgicznych punktach przestrzeni publicznej budynku dworca. A co z miejscem parkingowym? Dobre pytanie.

Parking z dostosowanym miejscem postojowym dla osób z niepełnosprawnością znajduje się od strony Placu Andrzeja. Warto podkreślić, że miejsce parkingowe nie jest ograniczone krawężnikami, utrudniającymi wysiadanie z samochodu. Drzwi do budynku są automatycznie otwierane – zgodne z obowiązującymi standardami. Dodatkowo są one wyposażone w elementy szklane, odpowiednio skontrastowane. Drogi i wyjścia pożarowe w budynku są wyraźnie oznakowane. Sam obiekt jest wyposażony w system alarmowy.

By podróżowało się łatwiej…

Centrum Obsługi Pasażera jest w pełni dostępne dla osób ze szczególnymi potrzebami. Priorytetem Kolei Śląskich jest zapewnienie komfortowej, optymalnej obsługi wszystkich podróżnych. Właśnie z tego powodu, zarówno COP, jak również pracownicy Kolei Śląskich są w pełni przygotowani do obsługi osób:

  • na wózkach inwalidzkich, poruszających się o kulach, o ograniczonej możliwości poruszania się,
  • niewidomych i słabowidzących,
  • G/głuchych i słabosłyszących,
  • Głuchoniewidomych,
  • z niepełnosprawnościami psychicznymi i intelektualnymi,
  • starszych i osłabionych chorobami,
  • kobiet w ciąży,
  • z małymi dziećmi, w tym z wózkami dziecięcymi,
  • mających trudności w komunikowaniu się z otoczeniem (także z rozumieniem języka pisanego albo mówionego),
  • nietypowym wzroście (w tym również dzieci),
  • z ciężkim lub nieporęcznym bagażem, rowerem.

Do opisywanych grup, Koleje Śląskie adresują rozwiązania gwarantujące sprawną, profesjonalną i komfortową obsługę w COP.

Jak dotrzeć do COP?

Do COP prowadzą szklane drzwi. Posiadają one elementy zmatowione, umiejscowione w środku. Na drzwiach zamieszczone są piktogramy, informujące o świadczonych usługach i udogodnieniach. Drzwi otwierają się automatycznie. Aranżacja przestrzeni, szerokość pomieszczenia i drzwi oraz brak zmian poziomów zapewnia trasę wolną od przeszkód.

W Centrum Obsługi Pasażera lada jest umiejscowiona na dwóch poziomach (tzn. 75 cm, 110 cm). Bezpośrednio pod blatem obniżonej części lady, znajduje się przestrzeń. Umożliwia ona podjechanie do kasy przodem wózka i to na całej swojej długości, o głębokości 43 cm. Dla podróżnych posługujących się językiem migowym, KŚ udostępnia bezpłatną usługę tłumacza języka migowego online. Za pośrednictwem tłumacza PJM możliwe jest połączenie z:

  • infolinią pasażerską,
  • koordynatorem ds. dostępności,
  • sekretariatem Kolei Śląskich.

Co ciekawe, usługa jest dostępna we wszystkich kasach biletowych, Centrum Obsługi Pasażera oraz na pokładzie pojazdów KŚ. Centrum Obsługi Pasażera oraz część kas biletowych wyposażono w stacjonarne pętle indukcyjne.

O kolejności obsługi decyduje pracownik kasy. Powinien on zaprosić osobę uprawnioną do obsługi poza kolejnością. W przypadku, gdy pracownik kasy nie zauważy lub nie zaprosi osoby ze szczególnymi potrzebami do obsługi poza kolejnością, osoba uprawniona powinna podejść do pracownika i zgłosić taką potrzebę.

Zapewnienie dostępności Centrum Obsługi Pasażera jest jednym z priorytetowych działań Planu działania Kolei Śląskich na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2022 – 2024 w ramach projektu Koleje Śląskie dla dostępności.

Koleje Śląskie – podróżowanie bez przeszkód
Koleje Śląskie zapraszają!

WWW || FACEBOOK || TWITTER

Subskrybuj chorzowski.pl

google news icon