Remonty, nowy przystanek i wiadukt - kolejowa inwestycja w Chorzowie

Przebudowa peronów Chorzów Miasto i Chorzów Stary, nowy przystanek kolejowy Chorzów Uniwersytet oraz nowy wiadukt kolejowy i przejście podziemne przy ul. Strzelców Bytomskich – to najważniejsze zmiany, które czekają mieszkańców Chorzowa w ramach modernizacji magistrali węglowej, którą zaplanowała spółka PKP PLK.
Tory

Przebudowa odcinka biegnącego przez Chorzów przewidziana jest na lata 2021 – 2023

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe realizuje projekt przebudowy kolejowej magistrali węglowej, która biegnie z Górnego Śląska do Gdyni. Prace obejmą także odcinek od Chorzowa Batorego, przez Bytom i Radzionków, po Nakło Śląskie. To jedno z kluczowych połączeń kolejowych w Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii. Tą trasą kursują pociągi Kolei Śląskich z Katowic, przez Chorzów i Bytom, do Tarnowskich Gór i Lublińca. Spółka PKP PLK wybrała już wykonawcę tej inwestycji. Prace projektowe tego odcinka mają się rozpocząć w drugim kwartale 2020 roku, a budowa przewidziana jest na lata 2012 – 2023. Koszt prac to ponad 1,5 mld złotych.

W Chorzowie powstanie nowy przystanek kolejowy

W ramach tej kolejowej inwestycji duże zmiany czekają mieszkańców Chorzowa. Przebudowane zostaną m.in. stacje Chorzów Miasto i Chorzów Stary, powstanie też nowy przystanek Chorzów Uniwersytet.
- Na remontowanych stacjach powstaną nowe, wygodniejsze perony wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, wiatami, oświetleniem i czytelnym oznakowaniem. Na nowym przystanku Chorzów Uniwersytet i stacji Chorzów Stary dojście do peronów zostanie zapewnione przejściem w poziomie szyn, natomiast na stacji Chorzów Miasto zostaną zbudowane windy – informuje Katarzyna Głowacka, z zespołu prasowego PKP PLK.

Stacja Chorzów Miasto pozostanie w obecnej lokalizacji

Cześć mieszkańców Chorzowa chciała by, przy okazji modernizacji tej linii kolejowej, stacja Chorzów Miasto została przesunięta bliżej Rynku i centrum przesiadkowego, co umożliwiłoby szybkie i wygodne przesiadki pomiędzy pociągami i tramwajami oraz autobusami. I choć w Bytomiu jedna ze stacji, na wniosek mieszkańców, zostanie przesunięta o 500 metrów, to w Chorzowie stacja pozostanie w obecnej lokalizacji.
- Wynika to z lokalizacji filarów estakady drogowej w centrum miasta i brakiem wystarczającej powierzchni terenu kolejowego. Powodowałoby to także opóźnienie lub wstrzymanie inwestycji. W celu skomunikowania peronów na stacji Chorzów Miasto z Centrum, zaplanowano na końcu peronu przejścia w poziomie szyn z urządzeniami zabezpieczającymi – tłumaczy Katarzyna Głowacka z PKP PLK.

Przy ul. Strzelców Bytomskich stanie nowy wiadukt

Przy nowy przystanku kolejowym Chorzów Uniwersytet, zlokalizowanym przy skrzyżowaniu ulic Głogowskiej z Zabrską, zostanie zbudowany nowy wiadukt kolejowy. Oznacza to, że z ul. Strzelców Bytomskich znikną szlabany, a korki będą mniejsze.
- Przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Strzelców Bytomskich zostanie zastąpiony przejściem podziemnych dla pieszych w tej samej lokalizacji – dodaje Katarzyna Głowacka z PKP PLK.
W Chorzowie prace obejmą też wiadukt kolejowy od ul. Pocztowej do ul. Józefa Lompy, który będzie zmodernizowany wraz z drogą pod obiektem. Na całym modernizowanym odcinku, w miejscach gdzie wcześniej nie prowadzono remontów, wymieniona będzie m.in. nawierzchnia torów i sieć trakcyjna, poprawiona ma być też geometria linii. Nie przewidziano budowy nowych torów dla ruchu aglomeracyjnego, realizowanego przez Koleje Śląskie.

Subskrybuj chorzowski.pl

google news icon