Problem z Chorzowskim Rowerem Miejskim. Zamiast KajTeroz będzie Rower Metropolitalny?

W poprzednich latach o tej porze roku w Chorzowie można było już korzystać z miejskich rowerów. Tym razem wszystkie stacje stoją puste, bo dotychczasowy operator systemu sześciokrotnie podniósł stawkę. Czy zamiast KajTeroz będzie Rower Metropolitalny? Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia rozpoczęła dziś (6 kwietnia 2022 r.) rozmowy z dwoma jego potencjalnymi wykonawcami.

Chorzów rower miejski Kajteroz

Chorzowski Rower Miejski KajTeroz to jeden z największych takich systemów w regionie. Składa się na niego 46 stacji i 460 rowerów. To nie tylko klasyczne jednoślady, ale także rowery cargo, dziecięce czy tandemy. W poprzednich latach sezon rowerów miejskich rozpoczynał się z początkiem wiosny, ale w tym roku próżno szukać rowerów na stacjach wypożyczeń w Chorzowie.

Dotychczasowy operator KajTeroz sześciokrotnie podniósł stawkę

Na ulicach Chorzowa nie ma rowerów miejskich, bo nie ma firmy, która miałaby obsługiwać system. Ogłoszony w lutym przetarg na operatora KajTeroz został bowiem unieważniony. Do tej pory zajmowała się tym, działająca także w innych miastach, firma Nextbike, ale tym razem za tę usługę zażądała 2 mln złotych. To kwota sześciokrotnie wyższa niż w poprzednich latach.

- Za kwotę, którą zaproponowała firma, jesteśmy w stanie kupić kilka tysięcy nowych rowerów. W naszym przekonaniu jest ona zdecydowanie za wysoka. Szukamy więc rozwiązań, które umożliwią nam uruchomienie systemu w tym roku, nie ponosząc jednak tak znacznych kosztów – tłumaczy Katarzyna Hohuł z Wydziału Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Chorzów.

Cały sprzęt KajTeroz jest własnością miasta. W poprzednich latach wiele rowerów było niszczonych i kradzionych, co z pewnością wpłynęło na tak wysoką stawkę zaproponowaną przez Nextbike.

Rower Metropolitalny zamiast KajTeroz?

Rozwiązaniem chorzowskich problemów może być Rower Metropolitalny, ale ten ruszy najwcześniej w przyszłym roku. Jak informuje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia trwa właśnie tzw. dialog konkurencyjny, który zakończy się podpisaniem umowy z wykonawcą. W środę, 6 kwietnia 2022 r., rozpoczęła się faza rozmów z dwoma firmami zakwalifikowanych do udziału w tym postępowaniu. To CityBike Global oraz… Nextbike GZM, który tak drastycznie podniósł stawkę w Chorzowie.

– Dialog ma na celu rozpoznanie możliwości rynku. Pozwoli na dopracowanie warunków zamówienia. W ten sposób określimy m.in. zakres i długość trwania umowy z przyszłym operatorem, ostateczne parametry rowerów i stacji, warunki serwisowania rowerów, zasady relokacji oraz organizację długoterminowego najmu rowerów ze wspomaganiem elektrycznym oraz rowerów niestandardowych - tłumaczy Paweł Krzyżak, zastępca dyrektora Departamentów Projektów i Inwestycji Górnosląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Te rozmowy – jak dodają w GZM – powinny się zakończyć do maja tego roku. Kolejny kroki to przeprowadzenie procedury zamówienia publicznego i podpisanie umowy z operatorem systemu. Pierwsze rowery mogą być dostarczone w pierwszej połowie 2023 roku.

Rower Metropolitalny będzie działał przez cały rok

Wypożyczalnie systemu Roweru Metropolitalnego będą działały przez cały rok. Do dyspozycji ma być około 8 tys. rowerów IV generacji, tzw. smart bike. Stojaki mają być zlokalizowane nawet co kilkaset metrów, czyli – jak zaznaczają w GZM - średnio o połowę bliżej niż teraz.

- Dodatkowo utworzona zostanie długoterminowa wypożyczalnia rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Można je będzie pożyczać na tydzień, miesiąc, cały sezon, a nawet rok. Planuje się także integrację systemu płatności za wypożyczenie rowerów z systemem płatności komunikacji miejskiej. Oznacza to, że w przyszłości za pomocą jednej aplikacji będziemy mogli kupić bilet na komunikację miejską i uzyskać dostęp do roweru miejskiego – czytamy w informacji GZM.

Subskrybuj chorzowski.pl

google news icon