Nowe połączenie kolejowe przez Chorzów Batory i przystanek Chorzów Hajduki

Sześć projektów liniowych z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii otrzymana dofinansowanie w ramach programu "Kolej Plus". Wszystkie wpisują się w koncepcję Kolei Metropolitalnej, a jeden z nich zakłada nowe połączenie kolejowe przez Chorzów Batory.

Chorzów tory kolejowe

Jeden z projektów, które zostaną dofinansowane w programie "Kolej Plus" zakłada przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice linii kolejowej nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald.

Do stworzenia tego alternatywnego połączenia wykorzystana ma być m.in. stara linia kolejowa nr 651 Radoszowy – Gottwald, która przebiega przez Hajduki, a tzw. posterunek odgałęźny znajduje się przy ul. Niedźwiedziniec 18.

Projekt zakłada odbudowę przystanków osobowych na terenie Rudy Śląskiej oraz budowę nowego przystanku osobowego o roboczej nazwie Chorzów Hajduki (lub Niedźwiedziniec), który ma się mieścić w Chorzowie Batorym w pobliżu Starego Osiedla i Prologis Park Chorzów.

Kolej Metropolitalna przez Chorzów Batory

Nowe połączenie przez Chorzów Batory, tak jak pozostałe projekty z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wpisuje się w koncepcję Kolei Metropolitalnej. Łączny koszt realizacji sześciu projektów szacowany jest na ok. 1,65 mld zł, a znaczna część tej kwoty (od 75 do 85 procent w zależności od projektu) zostanie pokryta z budżetu programu.

– Realizacja projektów kolejowych jest bardzo kosztowna. Sfinansowanie inwestycji z budżetu Programu „Kolej Plus” realnie przyspieszy rozwój kolei na obszarze GZM. Pozwoli nam płynnie przechodzić z fazy planowania do realizacji inwestycji – mówi Grzegorz Kwitek, członek Zarządu GZM.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest partnerem we wszystkich zgłoszonych projektach. Wspólnie z gminami wcześniej podjęto decyzję, by zwiększyć wkład własny dla wszystkich projektów. Oznaczało to dodatkowe punkty w rankingu i zwiększenie szansy poszczególnych inwestycji na realizację.

– Szacowany wkład własny zagwarantowany przez GZM dla zakwalifikowanych sześciu projektów, które mają zostać zrealizowane w Programie „Kolej Plus” to ponad 305 mln zł – przyznaje Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu w GZM.

Realizacja inwestycji w ramach programu "Kolej Plus" potrwa do 2028 roku.

Program Kolej Plus w GZM
Program Kolej Plus w GZM

Projekty linowe z GZM zakwalifikowane do programu Kolej Plus:

  • Prace na linii kolejowej nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska.
  • Odbudowa linii kolejowej nr 198 Pyskowice – Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączeń: Katowice – Gliwice – Pyskowice Miasto.
  • Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę 2. toru i dod. przystanków osobowych w Mikołowie.
  • Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linii kolejowej nr 142.
  • Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice linii kolejowej nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald.
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odc. Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p. odg.) do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową p.o. D.G. Gołonóg.

Subskrybuj chorzowski.pl

google news icon