Kolejowa inwestycja w Chorzowie

Dworzec chorzow batory

Podpisano wartą ponad 1,5 mld zł brutto umowę na przebudowę linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Jakie prace zaplanowano w Chorzowie?

Linia kolejowa nr 131 to główna część Magistrali Węglowej, która łączy Górny Śląsk z portami w Gdańsku i Gdyni. Linia na całej swojej długości ma znaczenie przede wszystkim dla przewozu towarów, ale na odcinku biegnącym przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię także dla ruchu pasażerskiego. Tą trasą kursują pociągi Kolei Śląskich z Katowic, przez Chorzów i Bytom, do Tarnowskich Gór i Lublińca.

- Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A między Chorzowem a Nakłem Śląskim zwiększa dostępność do podróży koleją w województwie śląskim, ale jest też istotna dla rozwoju ważnej trasy towarowej. Kolej staje się coraz sprawniejszym, najbardziej przyjaznym dla środowiska środkiem transportu. Budujemy kolej bezpieczną, komfortową i coraz bardziej punktualną – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury

Modernizacja jest ważna dla poprawy przewozów towarowych w stronę Tarnowskich Gór, Lublińca i Kluczborka, Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni. Zostanie wymienione 80 km torów i sieci trakcyjnej. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, co pozwoli na zwiększenie przepustowość linii.

Nowy przystanek kolejowy w Chorzowie

W ramach tej kolejowej inwestycji w centrum Chorzowa powstanie nowy przystanek kolejowy Chorzów Uniwersytet w rejonie ul. Strzelców Bytomskich. Przebudowane zostaną także stacje Chorzów Miasto i Chorzów Stary, gdzie powstaną nowe, wygodniejsze perony dostosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Przy nowym przystanku kolejowym Chorzów Uniwersytet zbudowany zostanie także nowy wiadukt kolejowy. Wyremontowany ma być także wiadukt biegnący od ul. Pocztowej do ul. Lompy. Na nieodnawianych w poprzednich latach odcinkach wymieniona ma zostać nawierzchnia torów i sieć trakcyjna, poprawiona ma być także geometria linii. Na odcinku Chorzów Batory – Chorzów Miasto powstania także trzeci tor.

Inwestycja warta jest ponad 1,5 mld zł

Inwestycję realizować będzie firma PORR S.A., a wartość praca to ponad 1,5 mld zł brutto. W 2021 roku realizowane będą prace projektowe, a budowę przewidziano na lata 2022 – 2024.

Pierwszy przetarg na te prace został unieważniony ponad dwa lata temu, bo najtańsza oferta znacznie przekroczyła zaplanowany przez PKP PLK budżet. W kolejnym, po odwołaniu, unieważniono wybraną ofertę. Po kilku miesiącach wybrano ofertę konkurencyjną, która znów została zaskarżona, ale tym raz odwołanie zostało odrzucone.

Subskrybuj chorzowski.pl

google news icon

czytaj więcej:

Chorzow centrum przesiadkowe

Stacja kolejowa Chorzów Rynek? Jest list do prezesa PKP PLK

Dworzec chorzow batory

Linia kolejowa biegnąca przez Chorzów Batory będzie...

Stacja chorzow miasto

Stacja Chorzów Miasto w nowej lokalizacji? Metropolia GZM...

Tory chorzow

Chorzów Hajduki. Nowy przystanek kolejowy na Niedźwiedzińcu?

Stacja chorzow miasto

Stacja kolejowa Chorzów Miasto będzie przesunięta o... 40...

Prologis park chorzow

Chorzów Batory: Kolejna inwestycja w Prologis Park!

Prologis park chorzow

InPost uruchomił centrum logistyczne w Chorzowie