Co jest potrzebne do otwarcia własnej firmy?

Otwarcie własnej firmy może być emocjonującym, ale i wymagającym procesem. Do rozpoczęcia działalności niezbędny jest pomysł na to, co właściwie chce się robić. Trzeba także zająć się szeregiem formalności oraz planowaniem kolejnych działań. Jak zacząć i wystartować ze swoim biznesem? Oto najważniejsze informacje!

Co jest potrzebne do otwarcia własnej firmy

Własna działalność gospodarcza w kilku krokach

Przed podjęciem decyzji o założeniu własnej firmy powinno się przeanalizować rynek oraz określić jej cel i profil. Pierwszy krok to zazwyczaj pomysł na biznes, od którego wszystko się zaczyna.

W ramach działalności można np. prowadzić sklep online, otworzyć własną agencję marketingową, sprzedawać produkty cyfrowe albo świadczyć różnego rodzaju usługi – możliwości jest naprawdę wiele.

Elementem poprzedzającym start biznesu jest także opracowanie biznesplanu. Powinien on zawierać:

  • główne cele;
  • strategię działania;
  • plan finansowy;
  • mocne i słabe strony potencjalnej działalności;
  • koszty związane z rozpoczęciem i prowadzeniem biznesu.

Następnie należy wybrać odpowiednią formę prawno-organizacyjną dla firmy, zarejestrować działalność oraz uzyskać niezbędne zezwolenia.

W wielu przypadkach będzie to jednoosobowa działalność gospodarcza, jednak w niektórych okolicznościach warto także rozważyć rejestrację:

  • spółki akcyjnej;
  • spółki komandytowej:
  • spółki jawnej;
  • spółki partnerskiej;
  • spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Konto firmowe – potrzebne czy nie?

Rachunek w banku to jeden z kluczowych elementów, o których warto pamiętać podczas zakładania przedsiębiorstwa. Czy jednak zawsze konieczne jest otwarcie konta firmowego?

Polskie prawo nie sygnalizuje tego wprost – istnieje zapis informujący o tym, że transakcje związane z działalnością powinno się wykonywać w ramach osobnego rachunku. Nigdzie nie jest jednak zaznaczone, że ma to być konto określane przez banki jako „firmowe”.

Z tego powodu często na samym początku warto posiadać osobny ROR przeznaczony do zarządzania operacjami z tytułu działalności. Wiele osób funkcjonujących w ramach JDG może pozostać przy takim rozwiązaniu przez cały okres prowadzenia firmy, jednak nie zawsze jest to możliwe.

Wynika to z faktu, że konta firmowe udostępniają funkcje i usługi niedostępne w standardowych ofertach rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych. Przykładami są split payment oraz bezpośrednie płatności do ZUS-u.

Często są to elementy niezbędne (np. w wypadku zatrudniania pracowników czy posiadania przedsiębiorstwa-spółki).

Każdy, kto poszukuje najlepszej oferty rachunku firmowego, powinien skorzystać z narzędzia, jakim jest ranking kont. Można go znaleźć pod adresem https://mambiznes.pl/ranking-kont-firmowych. Na stronie pojawiają się aktualne propozycje banków wraz z wyliczonymi korzyściami wynikającymi z podpisania umowy.

Każda z ofert znajduje się na osobnym kafelku, dzięki czemu lista jest bardzo czytelna i przejrzysta. Można tam znaleźć takie informacje jak:

  • nazwę banku;
  • rodzaj promocji;
  • koszty związane z prowadzeniem rachunku;
  • wysokość otrzymywanego bonusu.

Jak przejść od pomysłu do funkcjonującej firmy

Przejście od pomysłu do funkcjonującej firmy wymaga starannego planowania i realizacji konkretnych działań. Po zarejestrowaniu działalności należy skoncentrować się na:

  • opracowaniu oferty;
  • budowaniu marki;
  • pozyskiwaniu klientów.

Zadania te wydają się proste, jednak wiele osób nie wie, jak się za nie zabrać. W przypadku sprzedaży należy skupić się na pozyskiwaniu dostawców, dzięki którym sprzedaż będzie płynna. Na początku warto także rozważyć takie modele biznesu jak np. dropshipping.

Pozyskiwanie klientów może odbywać się na wiele sposobów, niemniej niezbędnym elementem z tym związanym jest promocja. Odpowiednie reklamowanie przedsiębiorstwa, prowadzenie social mediów firmy oraz dbanie o jej wizerunek w sieci to tylko kilka czynników, które pozwalają na poszerzanie grona odbiorców. Niebagatelne znaczenie ma również spełnianie wszystkich wymagań prawnych oraz podatkowych.

Budowanie marki to proces związany m.in. z:

  • metodami reklamowania firmy;
  • reakcjami odbiorców na produkty;
  • stopniem zadowolenia klientów z otrzymywanych produktów i usług.

Z tego względu ważna jest jakość oferowanych produktów, a także dbałość o obsługę klienta.

Wprowadzenie pomysłu na własną firmę w życie wymaga nie tylko zaangażowania, ale także elastyczności i gotowości do podejmowania decyzji. Warto być otwartym na ewentualne zmiany oraz reagować na sygnały płynące z rynku.

W trakcie realizacji planów należy również pamiętać o regularnej analizie i ocenie efektów działań. Pozwoli to na szybkie reagowanie na ewentualne problemy oraz wykorzystanie pojawiających się nowych możliwości.

Skąd wziąć pieniądze na swoją działalność?

Finansowanie własnej działalności gospodarczej bywa wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Niektórzy gromadzą w tym celu oszczędności i są w stanie samodzielnie sfinansować np. zakup sprzętu, wynajem lokalu i pokryć inne koszty związane ze startem biznesu.

Część osób decyduje się natomiast pożyczyć pieniądze od bliskich lub zaciągnąć kredyt w banku. Poza tym warto zwrócić uwagę na możliwość finansowania w ramach programów rządowych i unijnych. Wielu przedsiębiorców może uzyskać pieniądze na swoje interesy, ze względu na zaangażowanie państwa w działanie prywatnych spółek.

Ważne jest staranne przygotowanie planu oraz zrozumienie ryzyka związanego z wybraną strategią pozyskania niezbędnych środków.

Niekiedy zdarza się, że to, co jest finansowane, determinuje zakres działalności nowego przedsiębiorstwa. Przed złożeniem wniosku warto dokładnie zapoznać się z warunkami dotacji i zadbać o to, aby spełnić wszystkie wymagania niezbędne do pozyskania środków.

Planowanie finansów firmy to kluczowy element jej sukcesu. Warto skorzystać z profesjonalnej pomocy księgowej w celu osiągnięcia optymalnych wyników firmy oraz minimalizacji szansy na nieścisłości lub błędy w rozliczeniach.

Subskrybuj chorzowski.pl

google news icon